Yet-DTC
Yet-DTC
sluiten Nieuwsarchief

Musical Feestlift 2009

In het basisonderwijs worden dans en beweging vanaf september ’98 als onderdeel van muzische vorming veel expliciter benoemd. Bij de eindmusical krijgen dans, zang, theater een expliciete plaats in veel basisscholen. YET ondersteunt daarbij.

Het gaat daarbij vooral om het proces. Samen een situatie maken waarin veel vragen worden gesteld. Hoe los je zaken op? Werk je gemakkelijk met anderen samen? Hoe werk je samen? Ben ik van nature een leider of volgerstype? Welk rol past jou het best? “On stage” of liever “back stage”? Leerlingen laten ervaren dat beiden heel belangrijk zijn voor een goed functionerende totaal productie. Wat is ruimte? Hoe neem je ruimte in? Hoe geef je ruimte aan een ander? Hoe is de concentratie tijdens het maakproces. Kinderen leren kijken naar elkaar en leren hun observaties te verwoorden voor de groep. Samen verwerken we de feedback in de productie.

Veel scholen maken gebruik van bestaand musical repertoire. Afhankelijk van de vraag geeft YET met een paar uur extra net dat sprankelend effect aan de musical of werkt zij procesmatig met de groep en groepsleerkracht waardoor leerdoelen nadrukkelijk aan bod komen.

In alle gevallen (korte of langere trajecten) komt er een eindproduct op de planken waarover iedereen (kinderen, leerkrachten, publiek) zeer tevreden is.

YET kan de musical opnemen en tot een spetterende dvd monteren. Een fantastische herinnering voor iedere leerling. Kinderen kijken deze opnames later in hun pubertijd – stiekum terugverlangend naar de vrijheid tijdens hun basisschooltijd – met veel plezier terug.

In 1998 en 2009 heb ik met de musical Feestlift gewerkt. Dezelfde musical met uiteindelijk twee heel andere producties. Impressie Feestlift 2009, Odulfusschool Mierlo-Hout: