Yet-DTC
Yet-DTC
sluiten Nieuwsarchief

Dansen op DE MAAT met YET-DTC

22, 24 maart en 5 april gaf yet-dtc samen met kunstenaar Paul de Maat workshops in de expositieruimte 38CC in Delft.

De lokatie en de verschillende deelnemers groepen(basisschoolkinderen, ouderen, anders validen) vormen voor Paul en mij het uitgangspunt en inspiratie voor elke workshop. Wij kijken met elkaar naar de werken en combineren dat met gerichte bewegingsopdrachten.

Met dans op lokatie raak je in dialoog met de lokatie. Deze ruimte is ingericht met de inspirerende werken van Paul de Maat.

De boem-pok, een eigenzinnig vormgegeven wandelhart dat je echt hoort kloppen. We gaan in een kring rond het kunstwerk staan. Eerst voelen we met 10 tenen en hakken door onze schoenen de vloer. Dan buigen we op het ritme van de boem-pok. Het ritme laten we bonken in verschillende lichaamsdelen. De kinderen zien dat iedereen op een eigen manier het ritme laat zien. Dan wandelen we rond het kunstwerk en stellen de kinderen vragen aan Paul. Waarom staat er een schaap met een mes in zijn rug? Waarom zit een gat in het hart? Wie heeft het huisje gemaakt? Paul vertelt over zijn ervaringen en gevoelens tijdens zijn jaarlijkse wandelreizen die hij solo maakt. De kinderen luisteren en kijken ondertussen naar de vele details in het werk. Elk detail met een eigen verhaal en een eigen vormgeving. Alle groepen vragen erop los en luisteren ademloos.

De kartonnen bijna 100 jarige kruidenierswinkel van Rinkel en de Kinkel spreekt kinderen enorm aan. Postduif Polly, met usb stick om zijn poot, is inspiratie voor een van de kinderen die zelf al apps maakt. Dus kijk uit naar de app Polly!

Het museum van NIKS geeft een spoedcursus in woord en beeld over de plaats van Niks in onze gejaagde en overvolle wereld. De dans van NIKS is een experiment. Bestaat NIKS en zo ja, hoe vertaal je dat naar de discipline dans? Hoe voelt het om minutenlang niet te bewegen, met je lijf als bewegingsloze huls uitgedaagd door opzwepende muziek?

Voor iedere groep (van de 10) is het een bijzondere ervaring en voor toeschouwend publiek een sensatie om te zien. De pompende ritmische muziek lokt uit tot beweging. De kinderen/ deelnemers worden voor een paar minuten onderdeel van Pauls kunstwerken en er ontstaat een spanningsveld tussen de mix van alle “kunstwerken”, levend of niet, in de ruimte.